ご相談させてください。
JALでヘルシンキまでチケットを予約しました。
FINAIRとのコードシェア便です。来月上
...
続きを読む
旬のフライトです。
●予約したチケットは
①成田→②関空→③ヘルシンキです。ちなみに①はジェトスターとJALのコードシェア便です。
しかし、ヘルシンキから同日でストックホルムへ移動しなくてはならない予定へ変更になりました。
そのため、●追加でFINAIRより④ヘルシンキ→⑤ストックホルムを購入しました。
この場合、最終目的地がストックホルムに変更になるので、最終目的地までの航空券の発券と、荷物のタグをつけてもらえるよう、JALに問い合わせましたが、②がFINAIRカウンターを使うのでJALでは無理とのこと。
FINAIRに問い合わせましたが、購入元がJALとFINAIRと会社をまたぐので、出来ないと回答されました。
そのような経緯で、バンター空港で、荷物受取しフィンランド入国、その後フィンランド出国手続きし、荷物預け入れてストックホルム便を待つことになります(涙)
【質問】
ヘルシンキ到着からストックホルムフライト迄、4時間ありますが、時間的に大丈夫でしょうか?1人旅のため不安です。
そのような経験がある方ぜひ、その時の様子をお聞かせください。
バンター空港でやりたいことは
1)早く次のフライトの準備を済ませたい。
2)一旦出国したさい(空港内ですが)バンター空港のキオスクでsimカードを購入したい。
閉じる
回答(4件)
一回送って回答済みになったのですが、反映されていないので、同じ内容で回答します。時々、二重投稿になって、トラフィックを無駄
...
続きを読む
としては意味がないのですが、重要なことなので、あえて残します。
NRT-KIXがJALでないための可能性もありますが、JALはワンワールドの決定以降も独自路線を貫いています。なお、異なる予約記録の場合、同じ航空連合内でも荷物引き継ぎしないという規則は、2016年から2017年頃に決まったのですが、公式文が発表されていません(内部決定のみ)。そのため、今でも「同じアラインス内なら別々予約でも荷物も運ぶし、搭乗券も出る」と言い切る人がいますが、それは2016年以前の話で、あくまで、一部の航空会社が独自に以前のやり方を踏襲しているだけなのです。
日本語もどこかにあるのでしょうが、また、同じようなことは、キャセイとマレーシアも言っています。
oneworld Alliance Member Airlines’ Changes to Minimum Requirements for Through Check-in
Thank you for your patronage of the JAL Group.
oneworld alliance member airlines have agreed to change their minimum requirements for through check-in (issue of boarding pass and carriage of baggage to the final destination between connecting flights). This applies only to the following situations.
·Passengers traveling on a single ticket.
·Where segments are ticketed separately but show the same booking code.
Japan Airlines will continue to honor all tickets, including those with different PNR/booking codes, and make our best efforts to provide through check-in service to the final destination in compliance with industry rules/procedures. However, if your first flight is not a Japan Airlines flight (including codeshare flights operated by other airlines) in a connecting itinerary, and you hold separate tickets with different PNR/booking codes, you may encounter situations in which through check-in service may not be offered to the final destination for your seat assignment and baggage.
Should such situations occur, you may have to check-in again at the transiting airport, which will require a longer connection time.
JAL flight→oneworld alliance member airlinesは
·Passengers traveling on a single ticket.
·Where segments are ticketed separately but show the same booking code.
でなくてもOKなのです。7年前ですが、JALが今では過去の遺物である古い情報を放置したままにすることはあり得ないので、今でも有効なはずです。国内線料金体制やキャンセル待ち、当日アップグレードなど、今年になって随分変えてきたが、上記運用規則は変わっていないはず。成田で預ければ、AYにもそのまま積んでくれるはずです。コロナでスキルのある人が辞めてしまい、経験の浅い人が従事している可能性も否定できません。再度、上記のことを伝えた上で聞いてみてください。聞くのはJALでAYは我関せずです。
と、ここまで書いて、、
KIX-HELはAYのみで、AY 68 2225-0530+
HEL-ARN AY 803 0905 0920
ですよね。ならば、上のJALの記載でも、
not a Japan Airlines flight (including codeshare flights operated by other airlines)に該当するので、荷物は不可です。搭乗券も出ません。
欧州エララインは大抵、上記原理主義に従っているので、AY/AYでも不可でしょう。
Does my baggage go straight to destination?
We check your baggage to the final destination marked in your ticket. If you have two separate tickets, your baggage is delivered to the baggage claim area of the destination of your flight. Please collect your baggage and check it in for your connecting flight.
FINNAIR THROUGH CHECK-IN POLICY
Passenger and baggage shall be through checked to the final destination as indicated by the flight ticket, provided it constitutes one single agreement of carriage with Finnair. Finnair will provide through check-in for a journey ticketed in a single PNR; this includes segments ticketed separately but booked in the same PNR (and/or referenced in a single PNR during the time of booking).
In addition to the basic rule Finnair will allow through check-in of customer and baggage with separate tickets on separate PNRs on AY–AY (including AY franchising flights operated by Norra) connections when the transfer is within the Minimum Connection Time (MCT). For AY–AY connection flights on the separate PNRs have to be both marketed and operated by Finnair or Norra and flights ticketed on the 105-stock.
AY/AYなら可能ですが、AY発券のみみたいです。これがAYが「別会社で不可」という理由でしょう。
結局、HELで荷物回収、入国、再預け、安全検査です。3時間半あるので、まあ大丈夫だとは思いますが、AYって安全第一の会社で、そのためには遅れることも厭いません。いざ離陸というきに機長から、「少し違和感があるので今から戻る」と言ってゲートに戻り、再度、機長、「幸い部品があったので今から修理する」と全員降ろされ、4時間待たされたことがあります。
JALで買っただけなので、最初のJALの規則は当てはまりません。忘れてください。
(1)は意味不明です。乗り継ぎって、降機後に次のフライトに乗ることが全てです。今回は、荷物回収と入国と再預けに安全検査です。他にできることはトイレを済ます、精々、メールチェックくらいでしょう。
(2)シェンゲン国なので出国は帰国までありません・・・。SIM売り場はは非制限エリアにもシェンゲンエリアにもあります。
R kiosk
GROCERY, BOOKS & MAGAZINES
Location:Arrivals
Opening hours:Open 24 hours
Gate 29•Schengen area
Opening hours:Open 24 hours
Location:Gate 15•Schengen area
Opening hours:Open 05:30-22:30
www.finavia.fi
Where to buy a mobile phone plan at Helsinki Airport?
A prepaid mobile phone plan with mobile data is an affordable and easy way to stay connected while traveling. You can purchase a SIM card that suits your needs right after landing in Finland. At Helsinki Airport, SIM cards are sold at R-kioski stores, among other places, one of which is located in the Arrivals Hall in Terminal 2.
Mobile phone plans can also be purchased at WHSmith stores, and several car rentals offer Wi-Fi hot spots for their customers.(by クレモラータさん)
閉じる